English
מאמרים

מצפון תפתח הרעה- ריכוזיות ותחרות בענף המזון

מחבר: אבירם דוידי
11/06/2009

רצועת כביש באורך של פחות מ- 3 ק"מ באזור התעשייה תל חנן (המוכר כאזור "נשר")  הממוקם במבואותיה הצפוניים של העיר חיפה, הפך בשבוע האחרון לזירה החמה של התגוששות קמעונאיות המזון. האזור הינו אחד המתחמים הרווים בסניפים של רשתות שיווק ומינימרקטים פרטיים הממוקמים במרחקים קצרים זה מזה. בסמוך מאוד לסניף "מגה בול" של הרבוע הכחול ממוקם סניף "שופרסל דיל" של שופרסל, כאשר לא רחוק מהם ממוקם סניף הדגל של רשת סטופמרקט. ביניהם ניתן למצוא מכולות ומינימרקטים שכונתיים הפזורים באזור. ואם לא די בכך הרי שבשבוע האחרון הצטרף למערכה  גם סניף חדש של רמי לוי "שיווק השקמה", מה שהביא ליריית הפתיחה של המערכה הצפונית על כיסו, ואולי על לבו של הצרכן.

התחרות בין החנויות באזור נשר התפתחה לכדי מלחמת מחירים של ממש, מלחמה השוברת שיאים חדשים. יש שהעריכו לפני שבוע בלבד  כי מלחמת המחירים בין הרשתות רק תלך ותחריף ותתפשט לממדים רחבים הרבה יותר, במתחמים המאופיינים הצפיפות קמעונאית. מסתבר שהם לא טעו. אזור ירושלים והדרום הצטרפו למערכה לא מכבר.

מלחמת המחירים נפתחה בסמוך מאוד למועד פתיחתו של הסניף החדש של רמי לוי, אולם הפעם היא לא נפתחה על ידי רמי לוי עצמו (כפי שקרה במתחם אדמירליטי שבקריות, ברמת גן או ביום העצמאות). הפעם היו אלה הרשתות הגדולות עצמן שחשבו ליטול את היוזמה, כאשר את יריית הפתיחה ירתה מגה בול.

תגובת המתחרים לא אחרה לבוא, שופרסל הורידה את מחירו של העוף ל- 49 אג' בלבד בסניף שופרסל דיל. מגה בול בתגובה מיהרה להשוות את המחיר.  רמי לוי, שהשיק את הסניף החדש, העמיד את  מחירו של העוף בסניף על 39 אגורות, בקנייה של 150 ₪ וצירף מוצרים נוספים למבצע: 500 גרם גבינת תנובה, גבינת סקי ולחם אחיד פרוס ב- 50 אג' ליחידה וללא הגבלת קנייה לצד גביע קוטג' ב 39 אגורות. עם הרחבת המבצע על ידי רמי לוי הצטרפה גם סטופ מרקט לחגיגת המבצעים והציעה עוף בחינם בקנייה של 150 ₪, מלפפונים, עגבניות, כרוב וקישואים ב- 69 אג' לק"ג. שופרסל לא נותרה אדישה. שמן סויה נמכר ב- 4.99 ₪ לליטר, שישיית עין גדי ב 8.99 ₪ וקוטג' טרה ב 4.99 ₪. ואם לא די בכך,רבוע כחול הודיעה כי היא מרחיבה את המבצע לשאר חלקי הארץ, במסגרתו היא תמכור בכל 40 סניפי מגה בול  ק"ג עוף טרי ב 3.9 ₪ בקנייה של 150 ₪. תגובת רמי לוי לא אחרה לבוא, והוא הודיע שימכור עוף ב 20 אג' פחות ממגה בול בקנייה ב 99 ₪ וקפה ג'יקובס ל 24.90 וקורנפלקס צ'ריוס ב 4.99 ₪, "בכדי לסייע לאנשי ההי-טק שפוטרו מעבודתם ועדיין רוצים לקנות מוצרי פרמיום".

ומה אומרים המתגוששים בזירה : רמי לוי טוען כי הוא מוריד מחירים מתוך גישה צרכנית טהורה לפיה הוא ימשיך להציע לצרכן את המחירים הזולים ביותר בכל מחיר. אלי גידור, סמנכ"ל הסחר של שופרסל טוען כי שופרסל תגיב נקודתית לפעילות המתחרים באם תידרש תגובה כזו, אולם החלטה על פעילות כזו תתבצע בהתאם לעוצמת התחרות ולא כפעילות מתוכננת. גרשון וייסמן, סמנכ"ל הסחר של רבוע כחול מדגיש כי המבצעים עליהם הכריזה הרשת אינם קשורים כלל לתחרות, אלא לאסטרטגיה של הרשת, "להיות רלוונטיים וזולים לתועלת הצרכן בכל נקודה ונקודה, לא חשוב מי המתחרה שנמצא מולנו... בכל מחלקה ובכל תחום". ואילו יוסי משיח, הבעלים של רשת סטופמרקט, טוען שמדובר בשיגעון שיחלוף בתוך שבועיים, ולאחריהם "כל אחד ימצא את מקומו ואת לקוחותיו". האומנם?

מסתבר שבמלחמה, כמו במלחמה, נשברים כללים וחוקים. האם השוק המאורגן זנח את האסטרטגיה שלו והוא כעת מנסה להכריע את המתחרים בנשק  המחיר שכוון לעברו? האם אגו ואמוציות גברו על השכל הישר? האם זוהי תופעה חולפת או שמא מערכה ראשונה בקרב על כל הקופה? האם לצרכנים חלק בחגיגת המחירים? האם הצרכן הוא המרוויח הזמני שישלם לבסוף את המחיר?


בשאלות אלה ואחרות ידון פאנל ריכוזיות ותחרותיות בענף המזון, בהשתתפות בכירים בענף, שיתקיים במסגרת הכנס השנתי השמיני של תעשיות המזון (כנס מזון בעידן החדש) ב- 28 ביוני, 2009.

לפרטים והרשמה :
http://www.nativyoatzim.co.il/conference.asp?m_id=14