English
מאמרים

השוקולד ינצח את המיתון

מחבר: אבירם דוידי
04/08/2009

מגוון מוצרים, טעמים ,שילובים חדשים, גמישות ומבחר, יסייעו ליצרני השוקולד והממתקים להגדיל את המכירות במהלך 5 השנים הבאות וזאת למרות אי הודאות הכלכלית והמיתון הפוקד את הגלובוס. אלה הן מסקנות מחקר שפרסמה לאחרונה אגודת הממתקים האמריקאית (NCA) שבו השתתפו מיטב המומחים בתעשיית השוקולד.

ישנם שטוענים כי תעשיית השוקולד צלחה את המשברים הקשים לאורך ההיסטוריה והיא תמשיך לשרוד – ואף להגדיל את רווחיה גם במשבר הנוכחי וגם בעתיד, וישנם שמציגים תוצאות כספיות המצביעות על גידול במכירותיהן של החברות הרב-לאומיות, כהוכחה שהמיתון פוסח על הענף. מנגד, נשמעות דעותיהם של הספקנים המנבאים כי שנות המיתון תהיינה קשות ליצרניות הממתקים על רקע ההערכה כי מוצרי מותרות- לרבות שוקולד וקפה- נפגעות באופן ניכר בתקופות מיתון, כפי שחזו "לידר שוקי הון" לקבוצת שטראוס בתחילת השנה.

אם כן, על מה מסתמכים אותם יודעי דבר? מהן המגמות המתוקות שיניעו את התעשייה? ואילו הפתעות צופן לנו השוקולד בעתיד הקרוב?

ממתיקים את הרגע- ממתקים ושוקולד נחשבים למוצרי תענוג שהצרכנים יכולים להרשות  ולצרוך גם בתקופות קשות כאשר הם לא יכולים להרשות לעצמם לרכוש מוצרי מותרות אחרים. הפינוקים הקטנים הם אלה שדווקא מסייעים לצרכן לעבור רגעים קשים ונראה שהוא לא יוותר עליהם בקלות: "תעשיית הממתקים מציעה לאנשים בחירות חדשות, התנסויות והעדפות המספקות הנאה ואושר של רגע...".

בריאות בשפע ועינוגים במסורה - הטרנד הבריאותי לא יפסח על עולם הממתקים. דרישה גדלה והולכת לתועלות בריאותיות (H&W), ומרכיבים "יותר טובים בשבילך" (Better-for-you-ingredients) יהפכו לשכיחים יותר - כך סבורים 88% מהמומחים שהשתתפו במחקר. הצרכנים של היום כבר יודעים לקצוב לעצמם את המידה והכמות של התענוג שהם זקוקים לו, ויודעים לקשר את התועלות הבריאותיות של הקקאו, כמרכיב העיקרי, במניעת מחלות קשות. התועלות הבריאותיות ימשיכו להיות ערך חשוב בעיני הצרכן גם בשוקולד, כך שעיקר הדגש יושם על הערכים הבריאותיים של השוקולד הכהה (מריר), ויתרונותיו בהשפעה על מצב הרוח, על איזון רמות לחץ הדם ועל פעילות הלב. עם זאת, מנבאים החוקרים, רק שליש מהצרכנים יביעו עניין במקורו של השוקולד.

אריזות ירוקות- הטרנד הירוק מגיע גם לעולם השוקולד. מתן העדפה לאריזות המוצרים ובמיוחד לאריזות "ירוקות" היה גם הוא אחד מהנושאים החמים של המחקר. 65% מהמומחים טוענים שיצרנים שנחשבים לידידותיים לסביבה, המשווקים גם מוצרים ירוקים או המשווקים מוצרים אריזות מתכלות, יוכלו להשפיע על פיתוח המוצרים ועל החלטות הקנייה של הצרכנים. גיוון בארוחות-השוקולד, שנחשב לטעם המועדף של האמריקאים, יהיה אחד מהתחומים הצומחים ביותר בחמש השנים הבאות. השוקולד ומוצרי הקקאו יהיו מרכיבים נפוצים יותר ויותר בהכנת ארוחות, וישולבו במנות עיקריות כמו בסלמון, בעוף, בסטייקים ובמתאבנים שונים.

טעמים, שילובים, ועוד טעמים- השפעות חובקות עולם ושילוב של טעמים יחודיים ושונים, יהפכו יותר ויותר נפוצים וישפיעו על פיתוח מוצרים חדשים. הצרכנים, כך צפוי, יהפכו יותר פתוחים לאמץ טעמים בלתי שגרתיים שנחשבו עד כה כ"מוזרים" דוגמת רוטב וואסבי -שוקולד. כבר עכשיו ניתן לראות טעמים אתניים שמשולבים במנות שוקולד, שילוב של טעמים מתוקים ומלוחים במוצר אחד, דוגמת בייקון ובשר מומלח בשילוב שוקולד (במבה נוגט כבר אמרנו...), או שילוב של מוצרי שוקולד וגבינה שהחלו להופיע לאחרונה על המדפים בארה"ב. 
 
הכיוון כלפי מעלה- בשנת 2007 עמד היקף המכירות הקמעונאיות הגלובאלי של מוצרי המתיקה על יותר מ 200 מיליארד דולר (גידול שנתי של 5% בהשוואה לשנה הקודמת), כאשר קטגוריית השוקולד מובילה אותו עם מכירות של למעלה מ- 77 מיליארד דולר. מוצרי הפרימיום של השוקולד ממשיכים לככב בתעשיית הממתקים. היקף המכירות של מוצרי הפרמיום צמח בכ- 130% בין השנים 2001-2006 והגיע ליותר מ- 2 מיליארד דולר, כ- 13% מהשוק. בענף צופים שתעשיית השוקולד תמשיך ותצמח בשיעור של 53% בחמש השנים הבאות.

יותר טעים או יותר מעניין? אופנה חולפת או מגמה לעתיד? האם המיתון הגלובאלי יאיץ או יאט את צמיחת הקטגוריה? – תלוי את מי שואלים.
כל שנותר לנו להמתין ולראות מה יחדשו היצרנים ואילו מוצרים חדשים נראה בקרוב על המדפים או שמא בארוחת הצהרים הקרובה שלנו.